سخنرانی دکتر سبحان اللهی در مراسم گرامیداشت روز معلم

 | تاریخ ارسال: 1395/2/15 | 

رییس دانشگاه تغییر و داشتن نگرش سیستمیک را از ملزومات اصلی در توسعه دانشگاه و جامعه برشمرد و گفت: تا زمانی که مسوولان و استادان، برنامه‌ها و سیاست‌های خود را بر اساس این دو نگرش تدوین نکنند، حرکت به سمت توسعه و پیشرفت محقق نخواهد شد.

دکتر سبحان اللهی دانشگاه خوارزمی را نخستین موسسه ی آموزش عالی کشور دانست و افزود: امروز یکی از مهم ترین و تعیین کننده‌ترین صنایع دنیا، صنعت آموزش عالی است، صنعتی که می‌تواند در تغییرپذیری و سرنوشت کشورها و تقسیم‌بندی‌ قدرتهای بین‌المللی موثر باشد.

دانشگاه خوارزمی به عنوان نخستین موسسه ی آموزش عالی کشور نقش بسیار تعیین کننده ای در این زمینه دارد.

وی در ادامه تغییر را مهم ترین رویکرد برنامه‌ها و سیاست‌های دانشگاه خوارزمی عنوان کرد و گفت: تمامی برنامه‌ها و سیاست‌های دانشگاه با رویکرد تغییر و نیازسنجی از جامعه تدوین شده است که شایسته سالاری، توسعه ی فضای فیزیکی، گسترش روابط بین‌المللی دانشگاه، تدوین برنامه‌های راهبردی و گسترش فعالیت های فرهنگی از جمله این برنامه‌هاست.

سبحان‌الهی از اقدامات انجام شده در دانشگاه خوارزمی گزارشی ارائه و اظهار کرد: راه‌اندازی کارگروه ویژه ی ارتباط با صنعت به منظور تقویت ارتباطات بین‌المللی، تدوین آیین‌نامه‌های تحقیقاتی، راه‌اندازی کارگاه کارآفرین، خیرین و مستندسازی، اجرایی کردن بسیاری از تفاهم‌نامه‌ها، کمیته ی مرمت و مستندسازی دانشگاه از جمله اقداماتی است که در دانشگاه انجام شده و در زمینه ی فعالیت های علمی پژوهشی، نقشه ی همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه تصویب شده است. در این راستا شورای بین‌المللی راه‌اندازی شده به طوری که 10 خرداد را روز بین‌المللی شدن دانشگاه نام‌گذاری کردیم که همایشی هر ساله در این روز برگزار می‌شود.

وی گسترش رشته‌های بین‌المللی را مهم ترین برنامه‌های آموزشی دانشگاه خوارزمی عنوان کرد و افزود: تمامی رشته‌های راه‌اندازی شده در این دانشگاه بر اساس نیازسنجی جامعه انجام می‌شود.

 در این راستا رشته‌های میان رشته‌ای نظیر علوم شناختی و پلاسمای پزشکی را راه‌اندازی خواهیم کرد.

دکتر سبحان‌الهی از راه‌اندازی خانه و فرهنگ در دانشگاه خوارزمی خبر داد و گفت: این واحد فرهنگی همان وظیفه ی انجمن اولیا و مربیان مدارس را ایفا می‌کند که برای اولین بار در آموزش عالی کشور هفته ی آینده راه‌آندازی خواهد شد.

به گفته ی رییس دانشگاه یکی دیگر از برنامه‌های فرهنگی این دانشگاه راه‌اندازی اتاق فکر در آینده ی نزدیک است که استادان علاقه مند به مسائل فرهنگی می‌توانند دیدگاه های خود را در این اتاق به اشتراک بگذارند.

دکتر سبحان‌الهی در پایان، تغییر و داشتن نگرش سیستمی را از ملزومات اصلی توسعه ی دانشگاه و جامعه برشمرد و خاطرنشان کرد: بهتر است تمامی استادان در برنامه‌ها و سیاست های خود تغییر و نگرش سیستمی را به کار بگیرند چرا که با باورهای سنتی نمی‌شود به سمت توسعه حرکت کرد. همچنین باید بخشی‌نگری را کنار گذاشت و کل جامعه و دانشگاه را به عنوان یک سیستم کلی نگاه کرد.

 




CAPTCHA

دفعات مشاهده: 5784 بار   |   دفعات چاپ: 681 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر