برگزاری کارگاه آموزشی با محورهای معرفی شاخص‌های رتبه بندی دانشگاه برگزاری کارگاه آموزشی با محورهای معرفی شاخص‌های رتبه بندی دانشگاه

 | تاریخ ارسال: 1397/4/17 | 
در ادامه برنامه های دانشگاه جهت ارتقاء رتبه علمی در سطح ملی و بین‌المللی، و با دعوت معاونت پژوهش و  فناوری، آقای دکتر علی گزنی- معاون پیشین پژوهشی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام- در روز سه شنبه، دوازدهم تیر ماه سال 97، در دانشگاه خوارزمی (پردیس تهران) در برنامه‌های مختلف به ارائه کارگاه آموزشی،‌ کارگاه عملی و نیز سخنرانی با محورهای معرفی شاخص‌های رتبه بندی دانشگاه، روش‌های ارزیابی پیشرفت علمی و همچنین ارتقاء رتبه علمی و تولید علم در دانشگاه خوارزمی پرداختند.
در کارگاه نخست که از ساعت 9:00 لغایت 11:00 در سالن ابوریحان بیرونی برگزار شد؛ آقای دکتر گزنی، ‌راهکارهای جستجو و استخراج اطلاعات مورد نیاز اعضای محترم هیات علمی از سایت‌های Web of science (به اختصار WOS ) و Scopus براساس شاخص های مختلف علم سنجی  و نیز نحوه کار با ابزارهای این دو پایگاه به منظور تحلیل اطلاعات و ارجاعات را تشریح کردند. در ادامه نیز کارگاهی عملی با حضور برخی از اعضای هیات علمی دانشگاه برگزار شد. در این کارگاه موضوعاتی همچون جبهه‌های تحقیق و حوزه‌های داغ بین‌المللی و همچنین همکاران بالقوه و بین‌المللی متناسب با علایق تحقیقاتی پژوهشگران برتر دانشگاه، بر اساس مقالات منتشر شده در مجلات و کنفرانس های نمایه شده در پایگاه استنادی WOS تدوین و در اختیار اعضای هیات علمی منتخب قرار گرفت.
نشست آخر از ساعت 13:30 لغایت 15:30 در دفتر ریاست دانشگاه و با حضور رؤسای محترم دانشکده‌ها و تعدادی از مدیران برگزار شد. در این نشست آقای دکتر گزنی مهمترین شاخص های ارزیابی و ارتقاء سطح اثرگذاری پژوهش‌ها را برشمردند و "پژوهش" را یکی از مهمترین رسالت‌های هر دانشگاه بیان کردند. ایشان ابراز داشتند "پژوهش" کلیدی‌ترین نقش را در ارتقاء رتبه دانشگاه در سطح ملی و بین المللی ایفاء می‌کند؛ زیرا علاوه بر اهمیت ماهیتی پژوهش، این موضوع که نتایج پژوهش قابل ثبت، بازیابی و اشاعه است، پژوهش را به شاخصی ملموس و وزین در نظام‌های رتبه بندی تبدیل کرده است و به طور متوسط ۸۱% شاخص‌ها در نظام‌های رتبه‌بندی شانگهای، تایمز، کیو.اس.، لایدن و یواس.نیوز، شامل عملکرد پژوهشی هر دانشگاه می‌شود.
در ادامه وضعیت دانشگاه در شاخه های مختلف (ادبیات و علوم انسانی، ‌علوم پایه، فنی و مهندسی و ...) بررسی شد و اعضای محترم نشست به شرح و بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود پرداختند.

 



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 7209 بار   |   دفعات چاپ: 746 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر